Reflektioner från Sommarhalland
Jag är mitt uppe i en Sverigesemester och vill dela med mig av lite reflektioner (och några restips). Just nu kryllar landet av upptäckslusta, människor som vidgar sina vyer, njuter av naturen och samlar minnen. Under min egen semester har jag än så länge haft förmånen att hänga i Halland, platsen som Selma Lagerlöf glömde, som Visit Sweden beskriver som ”a coastal haven for foodies and nature lovers alike”, och som jag själv kvalificerar som ”sommaridyll med extra allt”.
Att jag väljer just begreppet ”extra allt” är mycket tack vare att begreppet ofta används för mat (korv som är så gott:)) och jag upplever att Falkenberg och Halland har en väldigt aktiv och levande matscen. Men också för att lilla Halland faktiskt har ett brett utbud av aktiviteter, natur och sevärda platser.
Här är några reflektioner från sommarhalland
Människor med hjärta för det de gör
Det är människorna bakom företagen och destinationerna som gör dem speciella. Det gör sån skillnad när man besöker en plats, som exempelvis Strömma Framlodge där man redan vid ankomst förstår att det här drivs av folk som älskar den här platsen och brinner för sitt arbete. Den passionen speglas i deras engagemang och skapar en riktigt bra gästupplevelse.
Autenticitet i besöksnäringen
Jag har nämnt det förr och jag måste göra det igen:) Det är tydligt att dagens resenärer söker äkta upplevelser som är framtagna av riktiga människor. Det mest autentiska jag upplevt hittills fick jag häromdagen när vi fick chans att uppleva Stedsans in the Woods. Mette och Flemming som driver stället har verkligen skapat en helt unik upplevelse där man som gäst kommer därifrån, inte bara utvilad och mätt i magen, utan med nya perspektiv och inspiration. Hela upplevelsen är så gott som 100% cirkulär, nästan utan elförbrukning, inget avloppssystem eller waste water, Maten lagas utomhus. En helt naturlig upplevelse. Att skapa den typen av unika platser kräver ett stort mått av både passion jävla anamma.
Stedsans är ett magiskt skogsretreat i Hallands skogar, ett koncept som fler kan inspireras av. De stänger till hösten så du har inte lång tid på dig att uppleva denna unika plats, och skulle du vilja köpa verksamheten är den till salu:) Läs mer på hemsidan.
Google Företagsprofil
Under resan har jag också sett hur viktig en väl underhållen Google företagsprofil är. Många gånger sökte jag information om öppettider, recensioner och bilder på platser jag ville besöka direkt via Google. En uppdaterad och engagerande företagsprofil kan vara avgörande för att locka fler besökare och göra det lättare för dem att hitta rätt information. Här är några tips för att optimera din profil:
- Uppdatera regelbundet med aktuella bilder och information.
- Svara på recensioner för att visa att du bryr dig om dina besökare.
- Använd funktioner som frågor och svar för att hantera vanliga frågor.
Värdskap – Nyckeln till nöjda gäster
För att en gäst ska bli riktigt nöjd räcker det inte att leverera en ok upplevelse. Gästens förväntningar måste överträffas. Ett exempel i dess enklaste form är gatuköket Strandens Gatukök som ligger nere på Skrea Strand i Falkenberg. Den lilla kiosken har ny ägare och sällan har jag träffat en så peppig och trevlig kioskägare. Den här killen är supertrevlig och hans falafel går inte heller av för hackor! Kan varmt rekommendera ett besök! Det han gör är inget alldeles unikt men ack så viktigt, han ser sin gäst och bryr sig, han pratade även med barnen i sällskapet och han levererade med ett leende och god mat.
Destinationsorganisationer – Samarbete för framgång
En annan viktig insikt är vikten av destinationsorganisationer och samarbeten mellan olika aktörer inom besöksnäringen. Genom att arbeta tillsammans kan man skapa starkare och mer attraktiva destinationer och varumärken som drar nytta av varandras styrkor och skapar en helhet för gästen. Tack vare Sveriges destinationsbolag skapas digitala plattformar som paketerar helheten, event skapas, utveckling av lokal infrastruktur, digitala kampanjer och inte minst en plattform för samverkan. Så är du ett företag som ens tangerar besöksnäring så vill jag rekommendera att gå med i er lokala destinationsorganisation. Heja er!
Extra tack för all utveckling som Destinationsorganisationer bidrar till i det allmänna rummet, konstutställningar, lekplatser, vandrings- och cykelleder mm.
Jag ser fram emot att fortsätta utforska vårt fantastiska land och kanske kommer det fler insikter och tips om jag får feeling:) Tillsammans kan vi skapa ett starkare och mer hållbart Sverige som skapar lokal attraktionskraft och livskvalitet men samtidigt lockar gäster från när och fjärran.
Just nu ska vi ha lite ledigt på Fjällbyrån men hör gärna av dig om du vill snacka mer om platsutveckling och marknadsföring!
Sommarhälsningar
Marcus
marcus@fjallbyran.se
0708252544
Obs. ingen av företagen som nämns är kunder eller har sponsrat innehållet:)
Mer tips för barnfamiljer i Falkenberg.