1% av omsättningen till gott – 25 000:- från lilla Fjällbyrån

fjallbyran-hallbarhet

Fjällbyrån har sedan start haft som ambition att försöka bidra till en lite bättre värld. Det kan ju kännas som att spänna bågen lite väl men vi tror att alla måste bidra på det sätt man kan och försöka göra så gott det går. Vi försöker i den mån vi kan att fatta beslut i vardagen som leder till minskad klimatpåverkan och som är allmänt schyst mot vår omgivning.

Hjälp oss bli bättre

Även om vi försöker fatta schysta beslut så är det inte alltid lätt för vad är egentligen det bästa för planeten? Några dilemman som vi själva tycker är kluriga och som ni gärna får hjälpa oss med om ni har bra inspel:

  1. Ska man köra sin gamla skrotiga dieselbil till den trillar sönder eller köra elbil?
  2. Vi valde i år att klimatkompensera vår verksamhet via Climatehero, de har certifierade projekt och en enkel kalkylator för att beräkna avtrycket, men är det verkligen det bästa sättet? Kan man göra det lokalt? Kan vi göra det i egen regi på något fiffigt sätt?
  3. Hur kan vi som litet bolag med begränsade resurser skapa största möjliga nytta? Vi har nyligen läst och inspirerats av boken Exponentiell Klimatnytta (finns ett ex att låna på Kollektivet om någon är intresserad). Vi är övertygade om att vi måste kunna hitta sätt där vi kan bidra på ett betydligt smartare sätt än vi gör idag och i större skala. Har du tips eller vill bolla idéer får du gärna höra av dig! Kanske kan vi göra något tillsammans!?

Kollektivet kom till

Som konsultbyrå har vi relativt små klimatavtryck då vi inte producerar något. Men under fjolåret startade vi en coworkinghub (spana in Kollektivet i Klövsjö om du missat). Det innebär ganska stora möbelinköp och en hel del annat. En del inventarier kunde vi hitta begagnat men det mesta blev nytt. Det gjorde att klimatavtrycket ökade men samtidigt finns det forskning som visar att coworking för mycket gott med sig. Bland annat minskat bilpendlande (klimatnytta), stärkta nätverk (nya affärer och samarbeten), ökad integration (fler som trivs och kan hitta sitt sammanhang på orten) och mycket mer. Så vi tänker att det förhoppningsvis jämnar ut sig.

Kommunikation

Som marknadsföringsbyrå är vi övertygade om att det finns en enorm kraft i berättelser och ordets makt att påverka, både för demokrati (Reportar utan gränser som exempel), men också för påverkan och marknadsföring. Vi har exempelvis tagit fram en hållbarhets-och-extra-allt-policy som vi tycker täcker in det vi själva tror på. Den uppmanar vi alla som vill att kopiera rakt av och göra om till sin egen.

1% av omsättningen

I vår policy står det också att vi har som ambition att skänka 1% av vår omsättning till icke vinstdrivande projekt, här är de som fick ta del av fjolrårets peng.

2022/23
Kenya Born Again – barnhem i Kenya som vi själva besökt och har kontakt med13 200:-
Klövsjö Alpina – Vår lokala skidklubb som får barn (och en och annan förälder) i rörelse.2 500:-
Climate hero – Klimatkompensation900:-
Reportrar utan gränser – Kämpar för det fria ordet, yttrandefrihet och pressfrihet mm2 000:-
Klimataktion – Organisation som arbetar för att sprida kunskap om klimatförändringarna2 000:-
Naturskyddsföreningen  – Behöver väl ingen introduktion?2 400:-
UNHCR Ukraina –2 000:-
TOTALT: 25 000:-

Psst. Kommanade år har vi som ambition att dela ut 30 000:- utifrån 1%-modellen så stay tuned.

Tack för att du läst! Dela gärna inlägget med en vän som du tror kan bli inspirerad!

Marcus Ståhl