Våra tankar om marknadsföring
Här samlar vi våra tankar om affärsutveckling, marknadsföring och digitalisering. Inte sällan har vi besöksnäringen i fokus. Platsmarknadsföring ligger oss varmt om hjärtat. Hoppas vi lyckas inspirera dig till bättre synlighet och nya affärer:)
Blogg
SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med rätt steg kan ni effektivt öka synligheten för ert företag online. Här är några konkreta tips för att hjälpa er komma igång: Skulle ni mot förmodan inte lyckas, eller mer sannolikt, inte ha tid att göra jobbet… Då hjälper vi på Fjällbyrån er gärna!…
Läs merDin Marknadsföringsbyrå i Jämtland
Vi på Fjällbyrån älskar kommunikation och marknadsföring. Låt oss hjälpa er med det vi älskar allra mest- Affärsutveckling som går hand i hand med er marknadsföring. Läs gärna vidare och om du tror att vi är en perfect match skulle vi älska att få bli din marknadsföringsbyrå i Jämtland. Digitaliseringen stormar framåt och öppnar helt…
Läs merReflektioner från Sommarhalland
Jag är mitt uppe i en Sverigesemester och vill dela med mig av lite reflektioner (och några restips). Just nu kryllar landet av upptäckslusta, människor som vidgar sina vyer, njuter av naturen och samlar minnen. Under min egen semester har jag än så länge haft förmånen att hänga i Halland, platsen som Selma Lagerlöf glömde,…
Läs merKom igång med Google Ads
Google Ads äre ett otroligt effekltivt verktyg för dig som företagare och marknadsförare. Det är få (om ens någon) marknadsföringskanal som kan ge så snabba och kostnadseffektiva resultat. Samtiidigt är Google Ads ett omfattande och ganska krångligt verktyg innan man lär sig. Vi erbjuder tjänster där kan hjälpa er att skapa effektiva kampanjer och sedan…
Läs mer6 steg för att förbättra din marknadsföring (Video)
Du som sliter med att försöka maxa din marknadsföring och förstå hur olika kanaler och satsningar påverkar varandra får här några tips. I den här filmen på drygt 4 minuter ger Marcus några handfasta tips för hur du blir en bättre marknadsförare och beslutsfattare. Vi har förstått att det är många som föredrar att kolla…
Läs mer1% av omsättningen till gott – 25 000:- från lilla Fjällbyrån
Fjällbyrån har sedan start haft som ambition att försöka bidra till en lite bättre värld. Det kan ju kännas som att spänna bågen lite väl men vi tror att alla måste bidra på det sätt man kan och försöka göra så gott det går. Vi försöker i den mån vi kan att fatta beslut i…
Läs merÄr Jenny er nya projektledare eller virtuella assistent?
Vi tänkte ta tillfället i akt och presentera Jenny lite närmre, Jenny har jobbat på Fjällbyrån i två år, hon har ett stort engagemang för ideell sektor, hållbarhet och ordning och reda:) Jenny har jobbat i några större projekt som nu går mot sitt slut så vi ville ställa några frågor till Jenny om hennes…
Läs merWordPressutvecklare till Fjällbyrån?
Jag driver Fjällbyrån sen tre år tillbaka, vi är tre personer i bolaget idag. Vi ser en ökad efterfrågan på våra tjänster inom webbutveckling och nu undrar jag om det finns någon härlig WordPressutvecklare i mitt nätverk som skulle vara intresserad av en deltidstjänst? Som eventuellt kan bli en heltidstjänst på sikt. Du kommer att…
Läs merFjällen kontra Alperna – En duell mellan två starka besöksnäringar
I somras fick vi chansen att åka med Snälltåget på deras första resa till Alperna, direkt från Sverige. Målet var Bad Gastein, en plats där både jag och min fru har jobbat som reseledare för många år sen. Det var nostalgiskt, men också en chans att se hur besöksnäringen där har utvecklats. Under resan kunde…
Läs merInspirerande hållbara företag inom besöksnäringen
Hållbarhet är en nyckelfråga idag, även inom besöksnäringen. Undersökning visar att så många som 76% av resenärerna uppger att de skulle vilja resa mer hållbart och 43% är villiga att betala extra för resealternativ med en hållbarhetscertifiering. Några intressanta företag har gått före och satsar verkligen på hållbarhet som en del av sin affärsidé. Då…
Läs merAnvänd Maslows behovstrappa och skapa briljant content för besöksnäringsföretag
Jag läste nyligen ett blogginlägg på Digital marketing institute, jag insåg att det här är ju briljant så jag tänkte dela mig mig av en egen svensk version och givetvis med fokus på besöksnäringen. Att sticka ut i bruset idag är inte helt enkelt och jag skulle säga att det blir svårare och svårare för…
Läs merFjällbyrån går in som delägare i Bucket list-appen Humbo
Fjällbyrån arbetar med digital marknadsföring och med stort fokus på besöksnäringen. Vi har redan sedan starten fascinerats och nördat ner oss i hur besöksnäringsföretag kan attrahera nya kunder genom effektiv marknadsföring. Och ju mer vi läser och sätter oss in i besöksnäringens kundresa och hur olika kanaler kan bidra för att skapa nya gäster, blir…
Läs mer3 insikter om platsutveckling från vår LiA-student Julia
Jag är nu inne på slutspurten på min praktik här på Fjällbyrån och något som verkligen har fastnat under min tid här är hur viktigt det är med platsmarknadsföring. Ett av mina projekt har varit att synliggöra hemsidan storsjon.com genom att jag har kartlagt besöksnäringsföretag runt Storsjön och samlat in kontaktuppgifter kring ett 50-tal företag…
Läs merSå använder svenskarna internet 2022
Läs våra tankar om hur svensken använder internet och hur det kan påverka/gynna besöksnäringen. Svenskarna och Internet är en undersökning som genomförs av Internetstiftelsen varje år för att kartlägga svenskarnas internetvanor. 94% av befolkningen använder internet, och nästan alla gör det dagligen. Bland internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt sociala…
Läs merLåt oss minska din marknadsföringsångest
De allra flesta företagare och marknadsförare jag träffar upplever ångest och stress över att deras marknadsföring inte är så bra och att de inte kan lägga den tid som de tycker sig behöva. Eftersom så gott som alla känner likadant vill jag börja med att säga att du är i gott sällskap:) Inga måsten Det…
Läs merSå ökar du trafiken till din hemsida
Hemsidan är den ständigt vakna säljaren som om man matar den med rätt argument och kunskap kan svara på alla era befintliga kunders frågor samt skapa relation med många nya potentiella kunder och gäster. Vi på Fjällbyrån ser alltid hemsidan som navet i ett företags marknadsföring och kommunikation, för de allra flesta företag är det…
Läs merHögre kompetens och bättre affärer i besöksnäringen!
Jag blev både superglad och lite förvånad när jag härom veckan fick frågan om att sitta med som ledamot i ledningsgruppen för Yrkesakademiens utbildning Affärsutvecklare Besöksnäring. Det känns verkligen kul och inspirerande att få bidra på ett litet hörn till att höja kompetensen inom besöksnäringen. Jag har själv gått en YH-utbildning (back in the days…
Läs merWow va mycket tacksamhet och pepp!
När jag startade Fjällbyrån i fjol visste jag inte riktigt vad som väntade mig och hur mottagandet av en marknadsföringsbyrå i fjällen skulle tas emot. Så här efter ett drygt halvår är jag så sjukt glad och taggad över Fjällbyråns framfart. När det nu närmar sig löning och jag kan konstatera att jag får lön…
Läs merSå lyckas du skapa en riktigt bra hemsida
I Fjällbyråns värld är hemsidan navet i varje företags digitala synlighet. Det är hemsidan som ska konvertera och agera som en ständigt vaken säljare och inspiratör. Vare sig om det är en befintlig hotellgäst som undrar över hotellrestaurangens meny eller om det är en gäst som är tidigt i kundresan och fortfarande inte bestämt resmål…
Läs merGoogle My Business – Steg för steg
Google My Business är ett gratisverktyg från Google som gör det möjligt för företag och andra organisationer att synas i sökmotorns sökresultat. Då Google har över 90% av den svenska ”sökmarknaden” är detta en hygienfaktor för ditt företag. Här följer en steg för steg guide till hur du skapar din sida på Google My Business.…
Läs merSå använder svenskarna internet och så kan du dra nytta av förändrade beteenden
Fjällbyrån har djupdykt och hittat ett par intressanta trender och adderat ett par egna reflektioner och ett flertal affärstips till dig i besöksnäringen. Varje år genomför Internetstiftelsen undersökningen Svenskarna & Internet. Det är en väldigt gedigen och genomarbetad undersökning som ger många bra insikter om hur vi svenskar använder internet, sociala medier och och andra…
Läs merKundresans olika faser
Fjällbyrån arbetar till stor del med företag i besöksnäringen och för er har vi skapat en specifik guide till besöksnäringens kundresa. Nedan är en mer generell variant som fungerar för de flesta branscher. Kundresans fem faser Kundresan ser ungefär likadan ut vem man än frågar men vissa väljer att dela upp den i fler steg…
Läs merGoogle Analytics för nybörjare
Att arbeta med dataanalys och utvärdering av företagets hemsida är ett väldigt bra verktyg för att förstå dina kunder och deras sökbeteenden och behov. Google har därför utvecklat Google Analytics som de erbjuder helt gratis, men ni ska ha i åtanke att de precis som alla andra vill ta igen det de förlorar på gungorna…
Läs merBättre paketering och lönsammare affärer för besöksnäringen
Paketering, som jag ser det, handlar om att göra det lätt för kunden att välja just er och lönsamt för dig som företagare att sälja. Som jag pratat om i tidigare blogginlägg tycker jag att vi i besöksnäringen kan bli ännu bättre på att marknadsföra det vi faktiskt erbjuder gästen, alltså inte en ”transport från…
Läs merBesöksnäringens kundresa
Semester är ett väldigt positivt laddat ord och när den än infaller på året så är det vår största högtid på året. Men semestern börjat långt innan… Varje semesterresa börja med en dröm eller strävan om att få uppleva något annat än sin vardag. Och upplevelsen bär man med sig långt efter i form av…
Läs merMarknadsföring i en föränderlig värld
Tiden är förbi när ett företag kunde förlita sig på en enstaka annons eller kampanj, då var räckvidden i klassiska medier så som dagstidningar och tv helt enastående och inga andra medier kunde mäta sig med dessa. Dagens medielandskap är mycket mer diversifierat och det krävs en mycket bredare verktygslåda av dagens marknadsförare. Det ställer…
Läs merEn guide till Sökmotoroptimering – SEO
Lär dig grunderna i sökmotoroptimering, förstå hur det fungerar och ta del av våra 10 grundläggande tips för att komma igång och öka er synlighet hos Google. Det är Fjällbyrån i Jämtland som står bakom guiden. Vi erbjuder våra tjänster i hela landet men har en del extra ess i rockärmen för företag i fjällen…
Läs merFjällbyrån är live och jag är taggad som bara den!
Jag som startat Fjällbyrån heter Marcus Ståhl, jag bor sedan 4,5 år tillbaka i fjällen. De två saker som gör mig gladast och som jag brinner mest för är fjällupplevelser med min familj och vänner och den andra är digitalisering och marknadsföring. Det är därför jag startat Fjällbyrån. Vi är en fullservicebyrå som erbjuder tjänster…
Läs mer12 gratisverktyg för marknadsförare som (precis som jag) tror att de kan göra allt själva
Som konsultbolag borde vi kanske förespråka att man ska ta hjälp av experter så att man själv kan fokusera på sin kärnverksamhet och det man själv brinner för. Men samtidigt är det så kul att man idag kan göra saker själv som för bara 20 år sen var omöjligt:) Här har vi därför samlat en…
Läs merKonferens i fjällen – Mina personliga tips för en lyckad konferens
Fjällen är en perfekt plats för företagets nästa konferens eller teambuilding, det tycker i alla fall jag som fjällbo och företagare:) Eftersom jag jobbat som både reseledare, företagsledare och destinationschef har jag plockat upp några erfarenheter om hur man lyckas med den perfekta konferensen i fjällen. Jag tänkte dela med mig av några tips till…
Läs merProjekt- och processledning på fjällvis
Vi älskar att arbeta med utveckling och är gärna med och stöttar er under er förändringsresa. Kanske är det något nytt som ska skapas eller gamla hjulspår som ska dras om för att skapa nya möjligheter och mål. Här följer lite tankar och reflektioner kring hur vi ser på en process, den behöver nödvändigtvis inte…
Läs merViljan att aldrig stå still
Allt går snabbare idag än det någonsin har gjort och det finns egentligen ingenting som talar för att det kommer att sakta ner, snarare tvärt om. Som företagare eller beslutsfattare kan det givetvis låta stressande men vi tror att man istället ska anamma det nya och hitta ett förhållningssätt där man hanterar förändringar som en…
Läs merPlatsmarknadsföring på fjällvis
Platsmarknadsföring på fjällvis För att lyckas med sin platsmarknadsföring är det inte snyggast annons som vinner, det är inte heller finast hemsida. Det är att skapa och överträffa förväntningar hos både ortsbor, företagare och besökare som kommer leda till ökad attraktionskraft och stärkt platsvarumärke. Allt börjar inifrån Att skapa en snygg annons eller en fin…
Läs mer