Ikigai för marknadsförare
Jag läste en artikel om Ikigai för något år sedan och kände direkt att det här var ett fantastiskt bra tankesätt och en modell som jag ville applicera på både livet men också på mitt jobb. Ikigai handlar inte alls om marknadsföring men om jag tillåter mig att bli lite filosofisk så är det just det varje marknadsförare idag behöver. Ikigai för marknadsförare handlar om att hitta balans och harmoni genom att fokusera på det som ger störst nytta och som du är bra på.
Som du kanske förstår vid det här laget så kommer inte den här guiden att innehålla några konkreta enkla tips till bättre marknadsföring. Det handlar snarare om att bli en bättre du! Fatta bättre beslut och om ett nytt sätt att se på din marknadsföring och din prestation. Idag går det nämligen inte att göra allt, man måste välja bort och man måste prioritera. Det gäller både livet och din marknadsföring.
Vad är Ikigai?
Det japanska begreppet ikigai är svåröversatt, men betyder ungefär ”anledning att finnas till”. Ikigai beskriver det som får oss att vilja gå upp på morgonen. Det som ger våra liv syfte, mening och mål, och gör att vi känner glädje och tillfredställelse.
Konceptet ikigai kommer från ön Okinawa i Japan, som har ett ovanligt stort antal medborgare som är över 100 år gamla. Okinawa är också en del av en av de blå zonerna som ni säkert hört talas om kopplat till kost och hälsa. Anledningen till att folket på Okinawa blir så gamla tror man beror på deras sunda mat- och motionsvanor, men också på deras livsvisdom, där ikigai ingår som ett centralt begrepp.
Men hur kan jag nu få för mig att koppla det till marknadsföring... Ja ni får helt enkelt läsa vidare och se om min tes håller:) Jag ber er att också reflektera utifrån er egen situation.
Ikigaimarknadsföring på fjällvis
Vi översköljs idag av mängder av intryck, tidsslukande sociala medier och "måsten". Förändringstaken är dessutom högre än den någonsin varit och som företag gäller att följa med i den utvecklingen. Men skulle man hoppa på alla tåg och alla förändringar skulle man inte hinna med att fokusera på sina kärnvärden och det som faktiskt betyder något. jag tror därför att det är viktigt att var och en hittar ett förhållningssätt till denna förändring och förhoppningvis kan Ikigai vara en sådan modell.
Balans i de fyra ringarna
För att kunna prioritera och våga välja bort kan man använda Ikigais ringar för att försöka skapa balans, nedan förklarar jag kort hur jag tänker kring respektive ring.
Det du älskar
Du vet ju själv att det du älskar att utföra blir du duktig på. Om du fokuserar på den marknadsföring som ni själva gillar att skapa så kommer du ha betydligt lättare att lyckas. Jag som gillar att skriva driver en blogg, får du skrivkramp av att ens tänka på en blogg så ska du välja något annat. Du som gillar att spela in film väljer självklart en marknadsföringsstrategi som innefattar video.
Om ni brinner för er verksamhet kommer ert engagemang att smitta av sig, det kommer märkas i er leverans och inte minst i er marknadsföring. Dagens konsumenter vill i allt större utsträckning köpa från företag och individer som de vill förknippas med. 7 av 10 väljer varumärken utifrån värderingar. Vi vill känna att vi är en del av varumärket och att vi genom varumärket blir en del av något större. Genom att visa att du har passion, att du älskar det ni gör har ni kommit en bra bit på vägen. Och kom ihåg att vara äkta och ärliga i er kommunikation, det vinner ni på i längden!
Det världen behöver
För att hålla det enkelt så är ska ni prioritera de produkter/tjänster där ni vet att det finns en efterfrågan. Försök också att hitta ert ”varför”, som jag nämnt tidigare så går man inte på restaurang enkom för att bli mätt. Restaurangbesöket kan lika gärna ske för att spara tid, minska stressen eller uppleva unika smaker.
På samma sätt som dina produkter och tjänster levererar värde för era kunder/gäster så måste er marknadsföring skapa värde. Jag har själv sett kraften i innehållsmarknadsföring och skulle rekommendera er alla att arbeta mer med innehåll. Värde skapas genom engagerande och informerande innehåll (bilder/texter/erbjudanden etc) som kommuniceras med rätt målgrupper. Rikta era annonser och budskap väl och se till att bjuda på det ni kan bäst:)
Det du kan ta betalt för
Se till att din marknadsföring är förankrad i företagets verksamhetsmål och att dina insatser strävar mot att hjälpa dig uppfylla målen. Fokusera era resurser där ni kan få störst pang för pengarna, det är där er marknadsföring blir som mest effektiv. Se också till att mäta och utvärdera så att ni vet att ni är på rätt väg. Se guide till Google Analytics här. (lösenord: jht).
Det du är bra på
En av dagens stora utmaningar är inte att välja utan att våga välja bort. Försök inte att göra allt och hoppa på första bästa trend som flyger förbi. Gör det du är bra på, och se till att du gör det riktigt jäkla bra. Det här gäller såväl för dina dina sociala medier som paketeringar. Jag är hellre enastående på Instagram än mellanmjölk på tio olika plattformar samtidigt. Likaså ska du rikta dig till de kunder som du verkligen är bra på. Sälj inte allt till alla utan leverera hellre 100% till din kärnmålgrupp som du vet lämnar er med ett leende på läpparna. De har troligen störst chans att komma tillbaka och dessutom rekommendera er till andra i sitt nätverk. I det långa loppet kommer det att vara en bättre affär. Eftersom tid är den största bristvaran för de allra flesta gäller det att prioritera så att du får maximal effekt för nedlagd tid.
Sammanfattning
Försök att hitta ett förhållningssätt som fungerar för dig och där du känner dig trygg. Då kommer du att skapa balans och förhoppningsvis tycka att din marknadsföring blir både roligare och dessutom kommer du att se tydligare resultat. Se till att din marknadsföring fyller ett syfte för din målgrupp, lyckas du med det så har du kommit en bra bit på väg.
Ring en vän!
Skulle du vilja boka en rådgivning för att få hjälp att skapa en marknadsstrategi eller behöver ni inom er destination/region kompetensutveckla er själva och näringen? Jag skulle älska att hjälpa er på vägen:)
Hör gärna av er om ni har frågor eller reflektioner på Ikigai för marknadsförare.
Lycka till!
Fjällhälsningar
Marcus Ståhl
0708252544