SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med rätt steg kan ni effektivt öka synligheten för ert företag online. Här är några konkreta tips för att hjälpa er komma igång:
- Installera Google Search Console för att börja samla in data
Google Search Console är ett gratis verktyg som ger er insikter om hur er webbplats presterar i Googles sökresultat. Genom att installera det kan ni börja övervaka er webbplats hälsa, se hur många klick ni får, och vilka sökord som driver trafik. Det är första steget för att förstå hur användare hittar er. - Välj söktermer
Börja med att identifiera tre söktermer som ni redan rankar hyfsat på och som är viktiga för er affär. Till exempel kan det vara ”Barnaktiviteter i Nyköping”, ”Glamping i Sverige”, eller ”Hotell i Åre”. Att fokusera på termer ni redan har en grundläggande position för gör det lättare att förbättra er ranking. - Se (i Search Console) vilka sidor på er hemsida som rankar på respektive ord
Använd Google Search Console för att se vilka sidor på er webbplats som rankar för de valda sökorden. Det ger er en tydlig bild av vilka delar av er webbplats som presterar bra och är viktiga, de sidor ni inte hittar är det läge att utveckla:) - Analysera de sidornas innehåll och jämför med era konkurrenter
Titta på innehållet på de sidor som rankar för era valda sökord. Jämför detta med konkurrenters sidor som också rankar för samma termer. Vilka ämnen tar de upp? Hur är deras innehåll strukturerat? Genom att analysera detta kan ni identifiera luckor och möjligheter för att skapa bättre innehåll. - Förbättra ert innehåll utifrån dessa 5 enkla tips (ta ”Hotell i Nyköping” som exempel)
a. Gör en djupgående research – Se till att ni täcker alla relevanta aspekter av sökordet.
b. Använd nyckelord strategiskt – Inkludera ”Hotell i Nyköping” i rubriker och i texten på ett naturligt sätt. Kom ihåg att ha användaren i fokus och inte Google!
c. Optimera bilder – Komprimera bildstorleken och använd alt-text med sökordet för att hjälpa sökmotorer att förstå innehållet.
d. Förbättra användarupplevelsen – Se till att sidan laddar snabbt och är mobilvänlig.
e. Skapa interna länkar – Se till att addera relevanta interna länkar till era viktigaste sidor. Genom att skapa interna länkar berättar du både för användare och Google vilka sidor som är viktiga. - Be några vän-företagare i er omgivning att länka till någon av era prioriterade sidor
Genom att be kollegor och vän-företagare att länka till era sidor kan ni öka er synlighet och auktoritet. Erbjud gärna en länk tillbaka till deras sidor som ett ömsesidigt avtal; det blir en win-win-situation. - SEO är ett långsiktigt arbete
Försök löpande att förbättra ert innehåll och er webbplats. SEO är inte något som görs en gång för alla; det kräver kontinuerligt arbete och anpassning. Genom att regelbundet optimera och uppdatera er webbplats kommer ni att se en ökning av trafiken över tid.
Skulle ni mot förmodan inte lyckas, eller mer sannolikt, inte ha tid att göra jobbet… Då hjälper vi på Fjällbyrån er gärna! Tveka inte att kontakta oss för att få hjälp med er SEO.
Läs mer om hur vi hjälper dig synas på Google.
Här är en lång artikel om Sökmotoroptimering.