Så ökar du trafiken till din hemsida
Hemsidan är den ständigt vakna säljaren som om man matar den med rätt argument och kunskap kan svara på alla era befintliga kunders frågor samt skapa relation med många nya potentiella kunder och gäster. Vi på Fjällbyrån ser alltid hemsidan som navet i ett företags marknadsföring och kommunikation, för de allra flesta företag är det där kunden ska konverteras.
Content marketing
Det är allt svårare att nå ut genom bruset och konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet hårdnar för var dag. Content marketing kan översättas till innehållsmarknadsföring. Det handlar om att skapa innehåll, text, foto och film som er målgrupp vill ta del av. Innehåll som upplevs som användbart, engagerande och informerande är det som långsiktigt kommer göra att ni når ut genom bruset och stärker er synlighet.
Interagera med bloggar och poddar
Det säger egentligen sig självt men ju fler som talar om er, desto fler lär känna ert företag. Genom att ta kontakt med relevanta bloggare, poddar har du möjlighet att nå ut till deras målgrupp. Att delta i en podd., gästblogga eller nämnas på en blogg behöver nödvändigtvis inte kosta något, men kom ihåg att tid är pengar. Välj därför endast relevanta kanaler som du tror kan ge resultat för er verksamhet.
Sökmotoroptimering
Att synas i Google organiska sökresultat och därigenom driva trafik till er hemsida är ett mycket kostnadseffektivt sätt att synas och nå nya potentiella gäster. Det kräver dock ett medvetet arbetet och långsiktighet då resultatet inte sker över en dag. SEO kan anses vara gratis för att man inte betalar för klicken men ni måste ändå vara beredda att investera för att se resultat. Framgångsrik sökoptimering kräver bland annat, en strategi, innehåll och en effektiv hemsida. Läs vår guide till sökmotoroptimering.
Starta ett inspirerande nyhetsbrev
Vad som än händer i omvärlden med nya sociala medier och förändrade algoritmer kommer du alltid ha kvar dina prenumeranter. Trots domedagsprofetior genom åren så är mail fortfarande det kommunikationsverktyg som användas av flest. Att skapa ett engagerande nyhetsbrev är därför en långsiktigt mycket bra investering. För att någon ska vilja ta del av ditt innehåll måste du bjuda på bra innehåll enligt modellen för content marketing ovan, det är med andra ord inget som kommer gratis. Men är ni ett litet bolag finns det verktyg för att komma igång och hantera ditt nyhetsbrev gratis, exempelvis Mailchimp. Känn inte att du måste skicka varje vecka eller månad, skicka istället ett brev till dina prenumeranter när du har något bra att säga.
Annonsera
Är man beredd att betala för att synas så finns det idag väldigt effektiva metoder. Vi på Fjällbyrån stöttar företag till bättre synlighet genom exempelvis Google Ads, Facebook Ads och Bing. Innan du investerar pengar i annonsering är min rekommendation att ni sätter tydliga mål för vad ni vill uppnå och hur ni ska mäta resultatet. Vissa svåra ord kan exempelvis vara mycket lättare, billigare och snabbare att betala för än att försöka komma högst upp i de organiska sökresultatet.
Utnyttja ditt destinationsbolag!
Idag har nästan varje region, kommun och resmål en organisation som arbetar med destinationsutveckling och platsmarknadsföring. Min upplevelser är att du med lätthet kan räkna hem en investering i medlemsavgiften/partnerskapet med ditt lokala destinationsbolag. Det finns oftast en hemsida och andra digitala kanaler som du som partner har möjlighet att synas i. Då räckvidden oftast är betydligt större än enskilda företags finns det stor potential att nå ut till en väldigt relevant och intresserad målgrupp. Se över hur du kan utnyttja destinationens kanaler, jobbannonser? Delningar i sociala medier? Hemsida? Evenemang? Pressutskick etc. Tillsammans blir ni starka!
Lokala samarbeten
Jag är helt övertygad om att samarbete leder till framgång. Om ni är fler företag på orten med liknande målgrupp ser jag stor potential om ni är beredda att samarbeta. Lunchrestaurangen kan dela kvällsrestaurangens meny, taxibolaget delar sina restaurangtips (och vice versa), hotellet delar aktivitetsbolagets utflykter, aktivitetsbolaget delar hotellets erbjudande osv. Alla vinner på att vara ”bjussiga” i digitala kanaler. Tänk vilken stor gemensam räckvidd ni får om ni går samman fem eller tio bolag och hjälper varandra, dela varandras inlägg i sociala kanaler och tipsa om varandra på era hemsidor.
PR
Jag tror att många av er sitter och hoppas på att en tidning, tv-kanal eller annat mediebolag någon gång ska kontakta er för att skriva om er otroligt spännande verksamhet:) Till er är min fråga hur ni tänker att de ska få info om att ni överhuvudtaget existerar? Mitt tips är att inta en mer framåtlutad position mot journalister, ta kontakt, dela bilder, tagga i sociala medier när ni har något relevant att dela med er av. Genom att ha en bra dialog och sätta er in i journalistens målgrupp och uppdrag ökar ni chansen att de faktiskt vill plocka upp er nyhet.
Influencer marketing
Genom att djupare samarbete med influencers kan ni vara med och påverka deras innehåll och verkligen nå den fulla potentialen i deras målgrupp. Anlita en influerare för att besöka er och sedan skriva om upplevelsen. Var noga med att det innehåll och eventuella erbjudanden ni skapar tillsammans lirar med Influerarens målgrupp, tonalitet och övriga innehåll. Inte minst med influencer marketing gäller den gamla devisen, man får vad man betalar för, gratis är med andra ord inte alltid så gott.
Leverera!
Inget är så bra marknadsföring som en nöjd kund. Om ni lyckas leverera gästupplevelser och kundnytta kommer ni få nöjda kunder. Det är era nöjdaste kunder som är de som har största potential att dela ert innehåll, lämna recensioner och rekommendera er i sina nätverk. Givetvis kommer de dessutom att återvända som kunder/gäster ramöver. Det är den bästa möjliga gratismarknadsföringen.
Hoppas att tipsen kan bidra till din framgång! Behöver ni hjälp att nå er fulla potential är ni varmt välkomna att höra av er så kan vi snacka mer:)