Så lyckas du skapa en riktigt bra hemsida
I Fjällbyråns värld är hemsidan navet i varje företags digitala synlighet. Det är hemsidan som ska konvertera och agera som en ständigt vaken säljare och inspiratör. Vare sig om det är en befintlig hotellgäst som undrar över hotellrestaurangens meny eller om det är en gäst som är tidigt i kundresan och fortfarande inte bestämt resmål är hemsidan en viktig mötespunkt för försäljning och kundservice. Då vi arbetar mycket med företag inom besöksnäringen är många exempel tagna från den sektorn, men tipsen går oftast att applicera på vilken bransch som helst. Vår egen hemsida är inte perfekt, men vi upplever att den fyller sitt syfte på ett väldigt bra och effektivt sätt, fundera på vilket syfte er hemsida har.
14 tips för att skapa en proffsig hemsida eller förbättra din befintliga sajt
En del av tipsen är saker du på egen hand kan börja arbeta med redan idag, andra kan kräva lite förberedelse eller konsulthjälp. Men hur din hemsida än ser ut idag finns det all anledning att investera tid och resurser för att löpande utveckla den.
Förstå din kund/gäst
Innan du lägger för mycket tid på att tro saker, rekommenderar jag starkt att du slänger ett öga i Google Analytics. Har du inte kommit igång än? Det är aldrig försent, här hittar du en guide för att komma igång med Google Analytics. Med bättre förståelse för din kund är jag övertygad om att du kommer att skapa ännu bättre gästnytta och innehåll till din hemsida. Om du ska göra en nya hemsida är datan från den gamla ovärderlig så samla data/statistik innan du kravställer byrån eller börjar bygga.
Keep it simple
Detta är ett tips som gäller både för ditt löpande arbete men också för dina användare. Gör det enkelt för besökarna att navigera, lägg inte för mycket tid och resurser på avancerad grafik och häftiga funktioner. Det de allra flesta behöver är en väl fungerande sajt som på ett effektivt sätt berättar om er verksamhet. Man kommer väldigt långt med text, bild (och kanske lite rörligt material). Se också till ett det är enkelt för besökaren att konvertera, med konvertering menar vi antingen boka/köpa eller kontakta er.
Googlekraften
För de allra flesta företag står sökmotorer för en majoritet av trafiken och det finns en enorm möjlighet att utnyttja den kraften för att nå nya höjder. Ska du synas på Google är en väl fungerande hemsida en förutsättning (Visserligen erbjuder Google My Business en god möjlighet men det ser jag snarare som en hygienfaktor som kompletterar din hemsida). Google står för över 90% av alla sökningar i Sverige och Google analyserar primärt text (men även annat som struktur, laddtider, bilder, filmer och design), läs gärna vår guide till sökmotoroptimering). Ska du förbättra din synlighet i sökresultaten är det med andra ord läge att skapa text. Du bör också fördela din text på lämpliga sidor så att det blir enkelt för användaren (och därmed Google) att förstå vad din sida handlar om och vilka sidor som är relevanta för olika söktermer. Om du exemplevis har en camping med tältplatser, stugor och vandrarhem skulle jag rekommendera er att skapa tre matnyttiga sidor som beskriver respektive boendealternativ, inte en gigantisk sida om allt. Mer om innehåll längre ner:)
Mobilanpassning
Det kan låta som en självklarhet 2021 men det är långt ifrån alla hemsidor som är mobilanpassade idag. Min erfarenhet bland företag inom besöksnäringen är att mobiltrafiken ofta står för över 50% av hemsidans totala trafik, inte sällan så mycket som 60-70%. Det handlar inte om att skapa en hemsida för stor skärm som funkar okej på en mobil, eftersom mobilanvändarna oftast är i majoritet bör man utgå ifrån majoriteten.
Engagerande innehåll
Om man utgår från besöksnäringens kundresa så måste man inse att det inte är alla kunder som slänger sig på bokningsknappen. Du måste också jobba med nyrekrytering av kunder som kan börja drömma om att besöka er. Det är få besöksnäringsföretag som på egen hand kan kvalificera sig som en reseanledning i sig, det är oftast flera aktiviteter/företag som tillsammans blir ett vinnande koncept som gästen vill uppleva. I drömstadiet är det ofta reseanledningarna som är viktigast och här nar ni möjlighet att utnyttja hemsidan för att verkligen inspirera och väcka intresse. Läckra bilder, inspirerande texter, lokala tips, er unika bucketlista, kanske en video eller två. Låt kreativiteten flöda! Du kan börja med en artikel eller sida men bygg gärna vidare med flera sidor på olika teman. Google älskar dessutom innehåll så det finns en potential att fler hittar till er hemsida och får upp ögonen för era erbjudanden. Ett exempel. Snälltåget driver nattågstrafik till Berlin, deras affärsidé att att sälja tågbiljetten. Men de vill också sälja in resmålet och inspirera fler att välja Berlin som resmål. Därför har de (med Fjällbyråns hjälp) skapat denna guide med sevärdheter i Berlin, alla som läser om sevärdheterna kommer givetvis inte att boka en tågbiljett men det ökar chansen och det ger samtidigt Snälltåget möjlighet att nå gäster tidigt på köpresan innan de fattat sina beslut.
Jag tror inte att det finns någon bransch som har så mycket att vinna på att jobba med content marketing som just besöksnäringen så kör igång!
Fjällbyrån är en fullservicebyrå med god förståelse för besöksnäringen. Vi skapar moderna hemsidor och effektiv marknadsföring. Kontakta oss redan idag så berättar vi mer!
Hastighet
Vi konsumenter blir allt mer rastlösa och det gör att vi ställer allt större krav på de hemsidor vi besöker. Vi vill inte behöva klicka oss igenom flera olika sidor, vi vill gå pang på rödbetan. Inom e-handel talar man om att en långsam sajt till och med leder till förlorade kunder då man inte orkar vänta. Det enklaste du själv kan göra för att optimera din hemsidas laddtider är att minimera och optimera bilder. Använd gärna Googles egna verktyg Google Pagespeed insights för att se hur väl din sida är optimerad.
Anpassade bilder
Innan du laddar upp bilder på din hemsida vill du komprimera storleken så att sidan går snabbt att ladda. I Sverige har vi förhållandevis snabbt internet och bra täckning men försök att optimera bilderna för webben. En bild som du tar med din moderna mobiltelefon idag blir kanske ca 4000 pixlar bred, det behövs inte på din hemsida. Lite beroende på din design men vi tycker att du åtminstone kan dra ner det till 1500 pixlar. Om det är möjligt är det bra om ni kan få ner bilderna storlek till ungefär 100-200 kB och 72 dpi. Ett vanligt bildformat som funkar fint på webben är .jpeg.
Samarbete
Man har allt att vinna på att hitta samarbetspartners och vänner på nätet. Se det som att ni kan hjälpa vandra att komplettera gästens behov. En restaurang serverar middag och den andra lunch? Ett företag erbjuder hundspannsturer och det andra bolaget skoterturer?
Tänk Marathon, inte sprint
För att lyckas väl och se tydliga resultat krävs uthållighet. Det finns ingen mirakelkur som vare sig gör dig smal eller skapar nya kunder utan en ansträngning. Skapa hållbara rutiner på en rimlig nivå som gör det möjligt för organisationen att kämpa på även under tunga perioder. Skapa en tydlig ansvarsfördelning och en plan för kontinuerligt arbete, viktigast skulle vi säga är att vara uthållig i ert innehållsarbete och analys. Här är det viktigare med mutor än med piska, du som ledare måste komma ihåg att uppmärksamma och uppmuntra när det vardagliga flyter på och inte vara framme med piskan om ni tillfälligt tappar fart.
Utgå från kunden
Se till att varje enskild sida på er sajt har ett tydligt syfte. Då blir det lättare för gästen att navigera och det blir dessutom lättare för Google att förstå vad du erbjuder och hur. Om du lyckas förstå vad din kund söker efter och hur deras köpresa går till har ni bättre förutsättningar att leverera en tjänst/produkt som de vill ha.
Skapa en säker hemsida
”Denna webbsida är inte säker”. Jag förvånas över hur ofta man ändå stöter på detta budskap. Det är idag inte särskilt avancerat att skaffa ett SSL-certifikat som är det som krävs för att webbläsarna ska ge din sajt grönt ljus. Kanske inget jag rekommenderar att du sätter upp själv en sen kväll efter sista serveringen och kassan är stängd, men din webbyrå gör det hyfsat smidigt och billigt. När du aktiverar SSL går du i samma veva över till https istället för http, det gör att alla dina URL’er uppdateras. Du behöver vara noga med att göra detta på rätt sätt så att du inte förlorar länkar till din hemsida och minimerar antalet felmeddelanden för besökarna.
Var tydlig med kontaktuppgifter
Det ska vara lätt att komma i kontakt med er. Lägg gärna kontaktuppgifter både i footern (längst ner) samt på en egen sida. Var också tydlig med bolagsnamnet och adress, det ger förtroende och visar att ni är seriösa. Det samma gäller öppettider, det ska vara superlätt att hitta!
Recensioner
Vi litar i stor utsträckning på vänner och bekanta när vi ska boka vår semester. Men det blir svårt att addera allas vänner på er hemsida:) Ett sätt att komma ett steg närmre är att addera recensioner. Inom besöksnäringen är Tripadvisor, Google och Facebook de viktigaste plattformarna för recensioner, samla antingen in recensioner manuellt eller använd ett plugin till hemsida som automatiskt samlar recensioner.
Paketera
Paketering har som jag ser det två syften, dels att sälja men också att inspirera och informera era gäster om vilka möjligheter ni erbjuder. Det är mycket lättare för en gäst att ta till sig av ett färdigt paket än att behöva plocka ihop sina egna paket och ringa olika leverantörer. Bättre service och därmed större chans till försäljning.
Hoppas att våra tips kan hjälpa dig att förbättra din synlighet online! Skulle du behöver ytterligare tips eller hjälp att skapa din nya hemsida får du gärna prenumerera på vårt nyhetsbrev, eller slå en signal så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa er!
Är det något vi glömt eller som du tycker är fel? Vi skulle gärna höra dina synpunkter och idéer kring hur artikeln skulle kunna bli ännu bättre:)
Tack för att du tog dig tid att läsa!
Marcus Ståhl