Så använder svenskarna internet och så kan du dra nytta av förändrade beteenden

Så använder svanskarna internet. Fjällbyrån i Jämtland

Fjällbyrån har djupdykt och hittat ett par intressanta trender och adderat ett par egna reflektioner och ett flertal affärstips till dig i besöksnäringen. 

Varje år genomför Internetstiftelsen undersökningen Svenskarna & Internet. Det är en väldigt gedigen och genomarbetad undersökning som ger många bra insikter om hur vi svenskar använder internet, sociala medier och och andra digitala tjänster. Jag som marknadsnörd ser detta som en tidig julklapp när rapporten släpps i december:) I årets rapport framgår det att det är 96% av svenskarna som använder internet, det är alltså nästan alla och det är den gruppen som undersökningen genomförs på.

Så kommunicerar vi Coronaåret 2020

Coronapandemin har ju vänt upp och ner på hela samhället och det märks inte minst i vårt användande av internet och andra digitala tjänster. Internetstiftelsen lyckades att addera två mätpunkter under 2020, i Q1 som är standard varje år men efter att Corona slog till kände de att det var nödvändigt att uppdatera med nya siffror och gjorde därför en kompletterade undersökning under Q3. I Q3undersökningen såg man dessutom att anatlet internetanvändare ökade från Q1.

Här är några av mina sammanfattande tankar från Svenskarna och Internet 2020

Videomöten.
När vi ändå är inne på Coronakommunikation så kan man ju inte undvika att nämna förändringen i hur vi ses. 8 av 10 internetanvändare har haft en videosamtal under 2020. Tjänster som Zoom, Teams och Meet har blivit en del av vår vardag men den vanligaste tjänsten är Facebook Messenger, följt av WhatsApp (som också äga av Facebook). I gruppen +76 år har videosamtalen dubblerats. 
TIPS: Det blir också allt vanligare att boka in videomöten med kunder, gäster, nyfikna i rent marknadsföringssyfte. Allt fler företag bjuder in till seminarier/digitala frukostmöten etc. Jag ser mest konsultfirmor och föreläsare men det kanske är dags att fler i besöksnäringen gör det? Ta med dina gäster på en virtuell guidning, visa ett bildspel från er senaste resa. Driver du ett hotell kan du kanske paketera videokonferenser där alla sitter på sina separata hotellrum, på det sättet kan företagen samlas och kanske träna och äta tillsammans utomhus (outdoor cooking är ju trendigt). För att du ska lyckas är min övertygelse att du måste bjuda på något matnyttigt inte bara sälj sälj sälj. 

Livekultur.
23% av internetanvändarna i Sverige har deltagit i en livesändning av något kulturevenemang. Jag upplever att det också kan finnas en betalningsvilja för den här  typen av aktiviteter vilket jag tror hade varit svårt innan pandemin. 
TIPS: Hur kan du utifrån din kompetens/nisch paketera och dra nytta av människors intresse att delta i evenemang på distans via länk? Du vet väl att Facebook erbjuder företag en funktion för att ta skapa avgiftsbelagda evenemang (det är dessutom gratis). 

Digitala fester.
19% har haft en digital AW med kompisar kollegor och 7% har varit på en digital fest/dop/bröllop/högtid. 
TIPS: Häftigt att så många försöker acklimatisera sig och hitta nya sätt att umgås. Är du trubadur eller musiker? Använd Facebooks tjänst för betalevent och bjud in till en arrangerad AW med livemusik. 

Ljud är hett.
68% lyssnar på poddar och hela 81% använder en musikstreamingtjänst. 31% av internetanvändarna tittar på Youtube dagligen. 80% av internetanvändarna läser en digital dagstidning. 
TIPS: Ljud blir allt mer populärt som medie. Kan du använda det som en marknadsföringskanal? Annonsera? Delta som gäst i en podd eller kanske till och med starta en egen? 

E-handel.
9 av 10 har e-handlat under 2020 och 2% av internetanvändarna ha e-handlat för första gången någonsin under 2020. Den grupp som e-handlar mest är gruppen ”arbetande”, varav 92 procent har e-handlat ”något totalt sett”, 38 procent har e-handlat livsmedel och 56 procent har e-handlat läkemedel eller apoteksvaror. Var fjärde internetanvändare har utökat sin e-handel under pandemin. 
TIPS: Många restauranger hittar på kreativa lösningar men jag tror att vi kan ännu bättre. Matkurser, vinprovningar (med köplista från systemet), smakskolor, såskurser, färdiga matkassar, mathantverkare som kan gå ihop och skapa en egen delikatesskasse, destinationer som kan samla näringen och skapa utlämningsplatser etc etc. 

Integritet.
Allt fler oroade över att deras digitala integritet ska kränkas, oron har ökat både mot myndigheter och stora företag som Google och Facebook. Detta samtidigt som reklamtröttheten breder ut sig över Sverige. 
TIPS: Visa respekt för dina följare. Fjällbyrån tror på värdeskapande marknadsföring som skapar värde för mottagare. Den typen av marknadsföring ledsnar man inte på. 

Snyggt jobbat att du orkat läsa enda hit, du har kanske märkt att Fjällbyrån bubblar av idéer:) Behöver du någon att bolla idéer med eller kanske en föreläsare? Läs mer om Marcus föreläsningar inom marknadsföring, ofta med besöksnäringstema. 

Eller ring vettja!
Marcus Ståhl
0708252544

Marcus Ståhl