Google My Business – Steg för steg
Google My Business är ett gratisverktyg från Google som gör det möjligt för företag och andra organisationer att synas i sökmotorns sökresultat. Då Google har över 90% av den svenska ”sökmarknaden” är detta en hygienfaktor för ditt företag. Här följer en steg för steg guide till hur du skapar din sida på Google My Business. Och är du redan igång får du tips på hur du kan ta din presentation till nästa nivå!
Var syns man genom Google My Business?
Genom att optimera och underhålla ert Google My Business-konto ökar ni era chanser att synas på Google Maps, Google Sök och andra Googleappar, som en bonus kommer ni också att synas på tredjepartsplattformar som använder Google Maps API för att visa ut kartor med info på sin sida/app.
Förbättra din lokala rankning på Google
Lokala resultat visas för personer som söker efter företag och platser i närheten av sin position. Detta kan exempelvis vara i situationer när individer befinner sig på resande fot och använder mobilen för att söka företag och service på den plats man befinner sig. Googlar du ”fransk restaurang” eller ”bensinstation” på din mobiltelefon hittar du sannolikt lokala resultat. Google försöker visa den typ av företag du mest sannolikt vill besöka.
Du kan förbättra ditt företags lokala rankning genom att använda Google My Business och skapa en informationsrik företagspresentation, och det ska vi gå igenom nu.
1. Verifiera ditt företag på Google my business
Vare sig du själv har lagt upp ert företag på Google My Business eller ej så kan ni redan finnas presenterade. Det första du behöver göra för att komma igång är att verifiera dig som ägare av verksamheten. Verifieringen sker genom att du startar ett konto och Google sedan skickar ut en bekräftelsekod till din adress med posten, denna registrerar du sedan på ditt Googlekonto och nu är du igång!
Här kan du söka på ditt företag och anmäla dig som ägare.
2. Skapa din företagsprofil
Nu när du verifierats som ägare kan du ändra och uppdatera innehållet. Du kan också delegera administrationen till en kollega genom att ge de tillträde till er sida. Att skapa en profil kan man se som en tvåstegsraket.
Det mest grundläggande för att bli hittad via GMB:
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- Hemsidesadress
- Mailadress
- Kategorier
- Öppettider (du kan även lägga in särskilda öppettider för ex brunch, avhämtning eller högtider)
När vi ändå är inne och pratar om den här typen av grundläggande info vill jag nämna vikten av att dessa uppgifter är uppdaterade på samtliga plattformar ni syns på. Just för Google My business varnar Google själva för att det kan ta upp till tre dagar att uppdatera öppettider, för er som har varierande tider kan det vara bra att försöka ha några dagars framförhållning i alla fall. Oftast kommer ändringar att gå igenom snabbare än så.
Men idag kan man inte nöja sig med att ”bara” bli hittad, du vill att den potentiella kunden som söker ska välja just er. Sannolikheten att den som söker efter exempelvis ”Restaurang i Östersund” ska välja nummer 10 i listan är förhållandevis låg. Det är därför viktigt att ni syns högt upp i resultaten.
3. Förbättra profilen
Genom att skapa en mer matnyttig företagspresentation ökar ni chanserna att bli hittade. Här följer några tips för detta:
- Lägg upp bilder på er företagsprofil (gärna 5-15 bilder så ni visar olika perspektiv av er verksamhet). En bild säger mer än tusen ord:) Sätt er in i situationen själva; Ni sitter i bilen och blir plötsligt hungriga, ni Googlar efter restauranger i närheten, två restauranger kommer upp. De har ungefär samma betyg och meny men den ena har fina miljöbilder som visar hur matsalen ser ut, den andra saknar bilder, vilken hade ni valt? Google uppger själva att presentationer med bilder har en 100% ökning i antalet klick jämfört med presentationer som saknar bilder.
- Presentera era olika tjänster om ni är ett tjänsteföretag. Säljer ni fysiska produkter presenterar ni dessa. Detta ökar era chanser att synas på produktspecifika sökningar. Det blir också lättare för andra att se och förstå vad ni erbjuder. Har en hel webbshop med hundratals produkter skulle jag valt att presentera kategorierna istället för varje enskild produkt.
- Att skapa aktuella inlägg är en möjlighet att berätta om nyheter som rör er verksamhet. I ett inlägg erbjuds också en möjlighet att länka till en sida på er sajt där den som är intresserad kan läsa mer. Denna länk innebär såklart nytta för den som söker men påverkar även din lokala Sökmotoroptimering.
- Arbetar ni med evenemang kan ni presentera dessa med tid, plats mm.
- Det finns idag en särskild funktion för att visa praktisk info/ förhållningsregler i Coronatider. Detta kan vara extra viktigt för exempelvis restauranger, hotell m.fl, det skapar även trovärdighet att man som företag tar pandemin på allvar.
- Erbjudanden- Vill ni skapa ett unikt erbjudande kan det vara ett sätt att synas om någon söker på just den typen av produkt/tjänst.
- Recensioner är en viktig del för att bli vald så det förtjänar en egen punkt.
4. Skaffa fler och bättre recensioner
Dagens konsumenter har i de allra flesta fall större förtroende för dina kunder och deras uttalanden om er än vad de har för dig som representerar företaget. Därför rekommenderar vi att ni tar fram en strategi för att aktivt förbättra och utöka antalet recensioner. När GMB-widgeten visas i sökresultaten kan användaren dessutom sortera efter betyg. Här följer tips för att aktivt arbeta med recensioner.
- När ni skapat en företagsprofil på Google My Business kan ni också skapa en anpassad kort länk till er sida, min är exempelvis g.page/visitfjallen.
- Använd denna länk och skicka ut den till befintliga kunder (helst de ni vet är nöjda), exempelvis via:
- Lägg i mailsignatur
- Skicka ut med kvalitetskontroll/gästenkäter etc till befintliga kunder
- Dela i sociala medier
- Dela i nyhetsbrev
- Skriv en rad om detta på er meny och uppmana era gäster att skriva en recension efter sin måltid.
Dela länken på ett sätt som gör det enkelt för dig som företagare.
5. Ladda ner Google My Business-appen
Google har tagit fram en app för Google My Business, det är i alla fall för mig ett effektivt sätt att arbeta med det. För mig gör det att jag snabbt och enkelt kan ”passa på” att uppdatera min profil när jag sitter på en buss eller väntar på en vän. Appen är enkel att använda.
6. Löpande uppdatera
Ha för vana att kontinuerligt besöka er sida och uppdatera med öppettider, nyheter, nya bilder etc. Det bör åtminstone göras inför ny säsong men gärna oftare (beroende på verksamhet).
Behöver ni hjälp att prioritera era marknadsföringsinsatser? Vi hjälper er gärna att komma igång med en digital strategi och sätta mål.