Fjällen kontra Alperna – En duell mellan två starka besöksnäringar
I somras fick vi chansen att åka med Snälltåget på deras första resa till Alperna, direkt från Sverige. Målet var Bad Gastein, en plats där både jag och min fru har jobbat som reseledare för många år sen. Det var nostalgiskt, men också en chans att se hur besöksnäringen där har utvecklats.
Under resan kunde jag inte låta bli att reflektera över några skillnader mellan hur turismen fungerar i svenska fjällen jämfört med Alperna i Österrike. Här är några av mina tankar, som jag hoppas kan väcka lite inspiration och idéer.
Internationalisering: Det pratas ofta om att vi inom svensk turism behöver nå den internationella besökaren. Men det är fortfarande många företag som har svårt att verkligen anpassa sin verksamhet med flerspråkiga hemsidor, menyer och liknande, på engelska eller andra språk som tyska och holländska. I Alperna, även om de minsta hyttorna kanske inte alltid har allt på engelska, känns det som att byarna är mycket mer förberedda för att ta emot internationella gäster. Fjällen har kanske färre internationella besökare, men man kan fråga sig vad som kommer först – gästerna eller tillgängligheten?
Barnvänlighet: Som föräldrar till en 3- och 6-åring vet vi hur krävande resandet kan vara, men Österrikarna har verkligen ansträngt sig för att underlätta. Var vi än gick fanns det något för barnen – leksaker eller till och med små lekplatser på restauranger och fjällstugor. De har fattat att om barnen är nöjda, är föräldrarna också nöjda. Ett tydligt exempel på motsatsen var när vi bodde två nätter på ett stort hotell i Malmö, där ”barnvänlighet” verkade bestå av några pennor i receptionen. Det finns så mycket mer man kan göra, även om vissa svenska aktörer, som Holiday Club i Åre, verkligen gör det bra.
Leder och stugor: I Alperna finns det otroligt många leder att vandra och cykla, och små stugor att övernatta i längs vägen. Här hemma har vi såklart STFstugor, men mängden och variationen är på en helt annan nivå i Alperna. Vi har några välkända turer i fjällen, som Jämtlandstriangeln, men det vore fantastiskt om vi kunde sprida ut oss över fler leder och destinationer. Precis som med gästerna är frågan här också – vad kommer först? Lederna eller intresset?
Kontanter – en gammal vana: I Sverige är vi i stort sett kontantlösa, så att plötsligt behöva använda sedlar överallt i Österrike kändes smått föråldrat. Vi har kommit långt på det här området, och det känns nästan som ett steg bakåt att plocka fram papperspengar igen.
Internet – en självklarhet? När vi ändå talar om teknik måste jag säga att jag ofta blir frustrerad över dåligt fungerande hotell-wifi. Det känns som en så grundläggande sak i dagens uppkopplade samhälle, och här tycker jag Sverige ligger i framkant. Medan man i Österrike ofta får kämpa med långsamt wifi, fungerar det betydligt bättre i svenska hotell och fjällstugor. Österrike får göra sin hemläxa här!
Kollektivtrafik: Sveriges kollektivtrafik i städer är oftast bra, men på landsbygden, där många av våra turistdestinationer ligger, kan den vara riktigt dålig. I Alperna går vandringsbussarna nästan lika frekvent som stadsbussarna i Stockholm, och på flera sätt bättre än våra skidbussar. Här har vi definitivt utvecklingspotential i Sverige.
Ledunderhåll: Vi pratar mycket om att skapa nya leder i Sverige, men underhållet på de vi redan har kan vara en större utmaning. I Alperna är lederna många och känns ofta säkrare och bredare. Här skulle vi behöva arbeta mer långsiktigt för att underhålla och utveckla vår infrastruktur för vandring och cykling.
Finansiering – en nyckelfråga: En stor skillnad som jag tror påverkar många av de här punkterna är hur man finansierar turismen. I Österrike har de en gästskatt, eller Kurtax, som kommunen förvaltar. I Gastein ger det hela 3 miljoner Euro per år! Tänk vad svenska destinationer som Åre eller Vemdalen skulle kunna göra med de resurserna. Kanske är det dags att överväga en liknande modell i Sverige? Det skulle kunna vara en långsiktig lösning för att finansiera den infrastruktur som ofta hamnar mellan stolarna.
Jag var själv med och lanserade en frivillig gästskatt i Vemdalen för några år sedan. Än så länge har vi inte sett miljonerna rulla in, men det är åtminstone en början.
Det är tydligt att volymen gäster är större i Alperna, och återigen undrar man vad som kommer först – investeringarna eller efterfrågan? Hur som helst är det uppenbart att stora summor har investerats för att göra Alperna så attraktiva som de är idag.
Om ni vill utveckla er destination och behöver någon att bolla idéer med, tveka inte att höra av er till oss på Fjällbyrån. Vi hjälper gärna till!