En guide till Sökmotoroptimering – SEO

Sökmotoroptimering i fjällen

Lär dig grunderna i sökmotoroptimering, förstå hur det fungerar och ta del av våra 10 grundläggande tips för att komma igång och öka er synlighet hos Google. 

Det är Fjällbyrån i Jämtland som står bakom guiden. Vi erbjuder våra tjänster i hela landet men har en del extra ess i rockärmen för företag i fjällen och Jämtland. Vare sig du är verksam i Östersund eller Glen är du välkommen att höra av dig. Vi brinner för värdeskapande marknadsföring och småföretagande. Vi hjälper dig gärna att förbättra er synlighet hos Google. Hoppas att denna SEO-guide kan hjälpa dig!

Då vår SEO-guide börjar bli lång följer några kortlänkar för att underlätta din navigering:

Lokal SEO
Olika sökord på kundens köpresa
Page Experience Update 2021
10 SEO-tips till besöksnäringsföretag
Innehållsmarklnadsföring en nyckel till bättre SEO

Bakgrund

Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn Google dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige. Sökmotorerna är allt som oftast en del av kundens köpresa. Dels för att på ett tidigt skede hitta inspiration och info men också närmre köp för att ta del av recensioner, Hitta kontaktuppgifter och inte minst boka/köpa. Som företagare är det med andra ord tjänstefel att inte se över sin synlighet i sökresultaten. Sökmotoroptimering handlar om att optimera din hemsida och innehållet så att sökmotorer så som Google kan hitta dig online. Ju mer relevant och lätt man gör det för sökmotorerna desto högre upp kommer din hemsida att hamna i det organiska sökresultatet (organiska sökresultatet är det som inte är annonser). Och när ni hamnar högre upp kommer ni att få fler klick. Om ni lyckas optimera sidan för rätt sökord innebär det en enorm potential till ökad försäljning. I slutändan handlar SEO om att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt för de som besöker din hemsida. Med ett kvalitativt innehåll, tilltalande rätt erbjudanden bra teknisk plattorm har du alla möjligheter att lyckas.

Varför jobba med sökoptimering? 

SEO som det förkortas på engelska (search Engine optimization) passar dig som;

  • Har en en långsiktig ambition med ditt företagande
  • Har produkter som är de samma över tid (alltså kan dra nytta av att synas på samma sökord över tid)
  • För dig som kan mycket om din produkt och därmed kan skapa kvalitativt och användbart innehåll för dina besökare att ta del av. 

Vad kostar det att synas i Googles sökresultat?

Precis som all marknadsföring kräver det en investering. Vill man synas högst upp redan imorgon är min starka rekommendation att du lägger upp en kampanj via Google Adwords (och skulle du behöva hjälp får du gärna höra av dig). Om du är mer långsiktig och vill ha besökare som hittar till din sajt över lång tid framöver, då är SEO är lämplig väg för dig. Exakt vad det kostar är svårt att säga då det inte går att köpa sig en plats, du måste förtjäna dina klick. Det gör du, kort och gott, genom att skapa riktigt bra och användarvänligt innehåll relaterat till de söktermer som du vill synas på. 

Men vad kostar SEO om man ska köpa tjänsten?

Det är ungefär som att svara på frågan ”Hur långt är ett snöre”:). Det beror också på vilka delar inom sökmotoroptimering du ska köpa, teknisk seo, optimering av innehåll, skapande av nytt innehåll till sajten, strategi etc. SEO kan vara så mycket. Mitt tips är att utgå i från era önskade resultat och hitta en partner som förstår er bransch/lokala marknad. Vi tar oftast betalt per timme vilket vi anser är mest transparent och schyst mot våra uppdragsgivare. Det gör de flesta i branschen. Vissa byråer nichade mot e-handel arbetar med en prestationsbaserad betalningsmodell. SEO kan genomföras som ett projekt under en begränsad period men vi föredrar att arbeta löpande. Det brukar ge bäst resultat då detta som sagt är ett långsiktigt arbete. Hör gärna av dig för ett förutsättningslöst snack.

Optimera hemsida till lokala sökord 

Som ni har förstått vid det här laget så är Google och de andra sökmotorerna inte så dumma, de har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar. Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Vi är många företag som förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden. Här finns en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund i Jämtland har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer. Om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna. Därför är det grundläggande tipset att du skapa vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast igenom att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida. 

Lokal SEO – Exempel från Jämtland Östersund

Som vi redan gått igenom är det tusentals mätpunkter som styr Googles algoritmer. I exemplet ser ni sökresultatet om man söker på ”hotell östersund”. Detta är en sökning som ger en extra dimension, detta då det både är en generisk sökterm som troligen många använder när det letar efter ”Ett ospecificerat hotell i Östersund”, men det är också ett bolagsnamn med tillhörande domän vilket gör att Hotell Östersund alltid kommer ha fördel på just den söktermen. Nedan går jag igenom vad det är ni ser.

  • Först annonser (som blir allt fler och annonsmärkningen blir allt sämre).
  • Till höger ser ni Hotell Östersund info från Google My Business (registrera ert företag om ni inte redan gjort det)
  • Efter fyra annonser hittar ni det första organiska sökresultatet och det är denna placering ni vill ha! I detta fall är det Hotell Östersund som är vinnare på just denna term (på min dator utifrån mina preferenser och sökhistorik).

För att lyckas nå en förstaplacering kräver det att ni har en tilltalande rubrik och metabeskrivning men också att landningssidan dit man kommer löser den sökandes ”problem”. Google är en sökmotor som förenklat fokuserar på text. Det är därför viktigt att ha rubrik, brödtext, bilder och annat innehåll som är relevant för den sökande.

Behöver ni hjälp att optimera er sajt för lokala och branschspecifika sökord? Fjällbyrån hjälper er gärna!

Olika sökord på kundens köpresa

Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Jämtland. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Jämtland” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart. Om du däremot delar bra bufférecept på en sida med samlade recept kan du ranka på söktermer som ”bufférecept från Jämtland”. Den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till ökad kännedom om er företag.

När du funderar på vilka sökord du vill synas på som kan leda till nya affärer gäller det att du ställer dig in i kundens perspektiv. Det är exempelvis fler sökningar på ”Boende Jämtland” än ”Hotell Jämtland”. Som hotellägare i Jämtland kan det därför kanske vara läge att skriva om att man erbjuder både ”boende” och ”hotell”. För att ta reda på hur många sökningar som görs på olika sökord kan du använda Sökordsplaneraren som är ett av gratisverktygen i Google Adwords (för du annonserar). Där kan du skriva in de sökord som du vill undersöka. Sen kan Google dessutom rekommendera andra kompletterande ord, kika även på dessa för att få lite nya perspektiv. 

När du valt sökord är mitt förslag att du testgooglar (i inkognitoläge) orden för att se vilka sajter som idag rankar topp 5. Besök sidorna och utvärdera deras innehåll. Därefter blir ditt mål att skapa bättre innehåll och användarupplevelse än dem. The game is on:) 

Page Experience Update

Googles algoritm uppdateras löpande för att möta användarnas förändrade beteende och nya behov. Vissa uppdatering är av mindre skala och kan passera obemärkt. Vissa är större och kan därmed få stor effekt på sökresultaten. Under sommaren 2021 kommer Google att rulla ut en ny stor uppdatering som heter Page Experience Update. Fokus i denna uppdatering är användarupplevelsen, det är något som Google fokuserat på och talat en hel del om sista tiden men nu kommer det att bli ännu viktigare för att ranka. Google har tagit fram sju punkter som de menar är viktiga för användarupplevelsen, för att du som sajtägare ska få tips på hur du kan förbättra användarupplevelsen för dina besökare har Google tagit fram en ny rapport i Google Search Console som ska peka dig i rätt riktning.

Bättre användarupplevelse genom teknisk utveckling blir allt viktigare.  

  1. Mobilvänlighet – Idag är de flesta sajten mobilanpassade men har du inte redan gjort detta så är det verkligen läge nu.
  2. Säkerhet på sidan– Med en säker sida känner sig dina användare trygga, extra viktigt om du erbjuder inlogg eller tar emot betalningar. Ju mer personuppgifter desto viktigare.
  3. Https – Du behöver ett SSL-certifikat för att uppdatera din sajt till https. Även detta är en säkerhetsaspekt.
  4. Påträngande pop-ups– Gå till dig själv, Det är inte supertrevligt med pop-ups i ansikten som blockerar sajten.
  5. Laddtid (NY) – En snabb sajt är A & O. Vi konsumenter har inte tid att vänta och förväntar oss en snabb hemsida. Tänk på att optimera bilder.
  6. Interaktivitet (NY)– Kräver teknisk utveckling men handlar om att din sajt ska agera snabbt när användaren exempelvis trycker på en knapp.
  7. Sidans visuella stabilitet (NY) – Det här handlar om att man vill att allt som laddas in ska ligga fast, så att inte en knapp exempelvis flyttas under tiden sajtens olika delar laddas in för användaren.

Här kan du läsa mer om Page Experience Update.

10 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO

(OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).

  1. Skapa mer innehåll till er hemsida och arbeta kontinuerligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare, kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster. Lägg in internlänkar (länkar som leder besökaren till en annan sida på er hemsida) till ert mest relevanta innehåll. 
  2. Välj ut lokala sökord där ni har bättre chans att synas och ni har större chans att sökningen leder till köp. Exempelvis är det troligen lägre konkurrens på söktermen ”Hotels in Östersund” än det är på ”Hotels in Sweden”. Likaså viktigt att optimera på svenska sökord ”Restauranger på Vemdalsskalet” som ligger nära till köp, en gäst på en viss destination går troligen inte ut och äter så många gånger under en vistelse, se därför till att de hittar er först. 
  3. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen, och därmed också det som gästen söker efter. Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.
  4. Försök synas eller på andra sätt skapa samarbeten med lokala bloggare eller bloggare som är nischade inom de aktiviteter som erbjuds i ett område. Omtalanden och ännu hellre länkar är alltid värdefullt.
  5. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar och företagshemsidor (perfekt att berätta om konferensen på företagets blogg för att stärka företagets employer brand)
  6. Förvånansvärt få har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t! 
  7. Se det som en långsiktig investering. Med en mer innehållsrik och användarvänlig hemsida får ni fler relevanta besökare och har stor potential att även skapa nya affärer. Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete och en investering.
  8. Optimera era bilder. Just vid planering av resor blir bilder allt viktigare i beslutsprocessen. Testa att bildgoogla några relevanta sökord och se till att det finns tilltalande och optimerade bilder från er bland sökresultaten. Och hur gör man nu det? Här kommer ett par tips: Lägg inte upp bilder som väger 12 MB, namnge bilderna efter vad de visar (och ta bort å, ä, ö), nämn sökfrasen i Alt-attributet.
  9. Säkerställ att du har sidor på din hemsida där dina viktigaste söktermer nämns i titel, rubrik och URL (samt att text och bild svarar på den söktermen/intresset. Titel kan vara den mest avgörande faktorn för om din sida kommer bli framgångsrik i sökresultatet så se till att den är bra och insäljande. 
  10. Skapa en artikel av era omdömen och recensioner. Som besöksnäringsföretag finns det säkerligen ganska många trevliga recensioner av er verksamhet i digitala kanaler. Dagens konsumenter lyssnar i stor utsträckning på andras omdömen, ni skapar dessutom trovärdighet. Om ni exempelvis är på topplistan på Tripadvisor i ert område kan det kanske följande var en bra SEO-rubrik ”ett av de bästa hotellen i XXX – Gästernas samlad omdöme”. 

Innehållsmarknadsföring är nyckeln till lyckad Sökmotoroptimering

För alla oss småföretagare i Sverige är det inte lätt att konkurrera om uppmärksamheten med de stora företagen som i många fall har en hel stab med marknadsförare till sitt förfogande. Men ett tips för att spetsa er synlighet i digitala kanaler är att arbeta med innehållsmarknadsföring. 

Genom att löpande skapa genuint och relevant innehåll till er hemsida ökar chansen att ni blir hittade av nya potentiella kunder. 

När ni skapar ert innehåll rekommenderar vi att ni tänker igenom noga vad kunden efterfrågar och att ni bjuder på innehåll som är relevant för er målgrupp och som svarar på deras frågor/problem.

Användbart innehåll

Vi arbetar utifrån tesen att innehåll måste vara Användbart, underhållande eller inspirerande. Och inte för dig som företag utan för din kund. Skapa innehåll som du tror att dina kunder vill läsa. 

Innehåll skapar länkar

Som vi också gått igenom så är länkar en framgångsfaktor för att lyckas nå högt i Google organiska sökresultat. Ni är ju experter på det ni gör och den kompetensen är vi övertygade om att fler efterfrågar. Genom att dela med er av er kompetens skapar ni användbart innehåll, bygger förtroende och dessutom är sannolikheten hög att andra väljer att dela ert innehåll eftersom de själva fått hjälp av era tips. 

Välj rätt ord för att matcha kundens sökterm

  1. Ett exempel från verkligheten är ett företag som säljer garageportar online. På deras hemsida väljer de att skriva om ”Villaportar” och ”Industriportar” istället för ”garageportar”. Det visar sig att nästan ingen människa söker på ”Villaportar” eller ”industriportar” men det görs 18 000 sökningar på garageportar varje månad. För att öka mängden relevant trafik till sin hemsida borde de därför välja att skriva betydligt mer om garageportar och nämnde det ordet i sina menyer, rubriker, punktlisor etc. Eftersom Google är experter på att analysera text gäller det att man skriver om de specifika ord man vill synas på. det här företaget skulle ha stor potential att nå nya kunder om de valde att skriva mer om just Garageportar som möter en större efterfrågan från marknaden. 
  2. Ett annat exempel är ett bageri som säljer catering till företag. Istället för att skriva om catering beskriver deras sida hur man kan beställa och nämner ordet ”företag” men aldrig ”catering”. Hade de utgått från den potentiella kundens sökbeteende är jag säker på att även catering hade nämnts i både rubrik och brödtext, de hade kanske dessutom tagit fram förslag på cateringpaket för företag för att underlätta för kunden. Det hade lett till en bättre användarupplevelse och dessutom bättre sökmotoroptimering.

Tycker du det verkar svårt med innehållsskapande eller lider du av skrivkramp? Vi på Fjällbyrån hjälper er gärna att komma igång!

Några avslutande don’ts 

  1. Använd inte identiska texter på flera sidor eller hemsidor. Se till att allt material som ni publicerar ska var unikt, men du behöver inte uppfinna hjulet. 
  2. Använd inte intetsägande URL’er som exempelvis /post-671617-8989/ eller med datum /2020-07-11 

Lärde du dig något nytt på artikeln? Vi hoppas det! Dela gärna artikeln med en vän eller kollega som du tror kan vara intresserad. Läs gärna mer om vårt erbjudande här.

Vill du få fler tips för ett förbättra er SEO? 

Maila Marcus på marcus@fjallbyran.se så bjuder han på ytterligare några tips som förbättrar er sökmotoroptimering. Tipsen är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också. 

PSSST. GLÖM INTE ATT ANMÄLA DIG TILL VÅRT NYHETSBREV????

Fjällbyrån har sitt kontor i Klövsjö i härliga Jämtlandsfjällen. Vi har lokal kännedom om näringen Jämtlands län och träffas gärna för en virtuell fika eller fysisk möte. Vi bedriver vår verksamhet i hela länet och har kunder i både Östersund och Åre:) Ta hand om er och tveka inte att höra av er!

Marcus Ståhl