Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång

Marcus Ståhl föreläsning för besöksnäringsföretag i Sörmland

Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster. Många gör redan ett fantastiskt jobb med värdskap, ambassadörskap och attraktiva produkter – men för att nå längre internationellt behövs även förståelse för trender, målgrupper och hur man når ut digitalt.

Exportdagen gick av stapeln på Framtidsbruket i Hälleforsnäs, stort tack för att jag fick komma och dessutom se denna unika destination.

STUA går i graven

Innan jag går in på mina tips vill jag ta tillfället i akt och passa på att tacka STUA för roliga och givande samarbeten genom åren. Jag tycker alltid att ni uppfattats som proffsiga och schysta att ha att göra med. Men ännu viktigare är att jag upplever att företagen och kommunerna i Sörmland har uppskattat era insatser. Ni som jobbat på STUA kan vara stolta!

Här är en sammanfattning av de viktigaste insikterna och några av mina tips för effektiv internationell marknadsföring.

Trender att ha koll på

Resetrenderna för 2024/25 visar tydligt att resenärerna söker mer än bara ett boende. De vill ha mening, lugn och genuina möten.
Några starka strömningar är:

  • “Noise canceling” och “light pollution escapes” – nattliga upplevelser trendar och behovet av tystnad och mörker verkar vara en trend att paketera.
  • “Adventure for all ages” – Ålder är bara en siffra:) I takt med att vi blir allt äldre efterfrågas äventyr allt högre upp i åldrarna.
  • “COOLcation” – Det säger sig självt att man inte kan stå ut med 45 grader hela somrarna, här spelar klimatförändringarna oss i händerna så lyft den friska luften och svala klimatet i er kommunikation.
  • “Deeper connection” – Resenärer vill handla och smaka lokalt.
  • AI som reseplanerare – Allt fler använder AI-verktyg för att hitta inspiration och planera resor, det är dock bara en bråkdel av den volymen som finns på ex Google så sätt det i paritet och försök att prioritera. Men absolut en trend värd att hålla koll på. Det är dock så att mycket av det arbetet du gör för att jobba med SEO även gynnar din synlighet i AI-verktygen.

Det kan sammanfattas som att din plats eller verksamhet har mycket att vinna på att erbjuda autenticitet, lugn, närhet och personliga berättelser – värden som Sverige har i överflöd.

Förstå den internationella gästen

Resenärer från olika länder söker olika saker, du har mycket att vinna på att förstå vad som efterfrågas från den specifika marknaden. Och även hur de söker, vilka söktermer de använder och vilka plattformar de nyttjar. Att förstå dessa skillnader är avgörande när du väljer språk, bilder och kanaler.

5 av 9 steg till effektiv internationell marknadsföring

1. Tripadvisor är din vän

Internationella gäster använder Tripadvisor långt mer än inhemska turister.
Tips: Testa “Ad Express” för att nå specifika målgrupper direkt i rätt land.

2. Skriv på flera språk

Du behöver inte översätta hela webbplatsen, men börja med nyckelsidor/eller en landningssida.
Tips: Använd AI för att översätta

3. Förstå gästen genom data

Kombinera egen data (Google Analytics, Search Console) med extern (Google Trends, Answer the Public).
Tips: Analysera vilka sökord som används i olika länder.

4. Paketera med andra

Skapa inspiration genom att koppla ihop boende, mat och aktiviteter i området så det blir enkelt för gästen.
Tips: Våga vara nischad – “fågelskådning i Sörmland” kan vara mer lockande än “semester i Sverige”.

5. Välj ett land och en målgrupp i taget

Börja smått, lär känna marknaden, och bygg därifrån.
Tips: Hitta lokala samarbeten och relevanta kanaler i det landet.


Vill du få de andra tipsen? Maila marcus@fjallbyran.se så skickar jag hela listan. Eller varför inte boka en workshop eller ett strategimöte för att prata mer specifikt kring hur er destination eller företag kan förbättra er digitala marknadsföring.

Tack för att du läst!

/Marcus

Marcus Ståhl